Janganlah kamu mati selain beragama Islam karena agama yang diridhoi adalah Islam


       Surat   003. Ali 'Imran     ayat   85   
85. Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, Maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu)daripadanya, dan Dia di akhirat Termasuk orang-orang yang rugi.
  
       Surat   003. Ali 'Imran     ayat   102
102. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam Keadaan beragama Islam.

        Surat   002. Al Baqarah    ayat   123
123. dan takutlah kamu kepada suatu hari di waktu seseorang tidak dapat menggantikan[30] seseorang lain sedikitpun dan tidak akan diterima suatu tebusan daripadanya dan tidak akan memberi manfaat sesuatu syafa'at kepadanya dan tidak (pula) mereka akan ditolong.

         Surat   043. Az Zukhruf     ayat  43
43. Maka berpegang teguhlah kamu kepada agama yang telah diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya kamu berada di atas jalan yang lurus.

         Surat    005. Al Maa-idah    ayat     3
3.  pada hari ini[31] orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu Jadi agama bagimu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[30] Maksudnya: dosa dan pahala seseorang tidak dapat dipindahkan kepada orang lain.
[31] Yang dimaksud dengan hari Ialah: masa, Yaitu: masa haji wada', haji terakhir yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------