Surat 39 ayat 42
42. Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan
(memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; Maka Dia tahanlah
jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang
lain sampai waktu yang ditetapkan[26]. Sesungguhnya pada yang demikian itu
terdapat tanda- tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.
Surat 17 ayat 85
85. dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah:
"Roh itu Termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan
melainkan sedikit".
Surat 86 ayat 4
4. tidak ada suatu jiwapun (diri) melainkan ada penjaganya.
Surat 75 ayat 2
2. dan aku bersumpah dengan jiwa yang Amat menyesali
(dirinya sendiri)[27].
Surat 17 ayat 85
85. dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah:
"Roh itu Termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan
melainkan sedikit".
Surat 11 ayat 6
6. dan tidak ada suatu binatang melata[28] pun di bumi
melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya, dan Dia mengetahui tempat berdiam
binatang itu dan tempat penyimpanannya[29]. semuanya tertulis dalam kitab yang
nyata (Lauh Mahfuzh).
Surat 91 ayat 7 – 10
7. dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya),
8. Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan)
kefasikan dan ketakwaannya.
9. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa
itu,
10. dan Sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.
Surat 89 ayat 27 – 30
27. Hai jiwa yang tenang.
28. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi
diridhai-Nya.
29. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hamba-Ku,
30. masuklah ke dalam syurga-Ku.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
[26] Maksudnya: orang-orang yang mati itu rohnya ditahan
Allah sehingga tidak dapat kembali kepada tubuhnya; dan orang-orang yang tidak
mati hanya tidur saja, rohnya dilepaskan sehingga dapat kembali kepadanya
lagi.
[27] Maksudnya: bila ia berbuat kebaikan ia juga menyesal
kenapa ia tidak berbuat lebih banyak, apalagi kalau ia berbuat kejahatan.
[28] Yang dimaksud binatang melata di sini ialah segenap
makhluk Allah yang bernyawa.
[29] Menurut sebagian ahli tafsir yang dimaksud dengan
tempat berdiam di sini ialah dunia dan tempat penyimpanan ialah akhirat. dan
menurut sebagian ahli tafsir yang lain maksud tempat berdiam ialah tulang sulbi
dan tempat penyimpanan ialah rahim.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------