Istilah
atau kalimah Ahli Sunnah wal-Jamaah sememangnya sudah tidak asing lagi kepada
masyarakat Islam Nusantara. Namun, apabila membincangkan perihal Ahli Sunnah
wal-Jamaah terlalu sedikit yang mengetahui pengertian kalimah ini. Oleh itu,
perlulah terlebih dahulu difahami pengertiannya (istilah atau definisinya) sama
ada disegi bahasa atau syara. Istilah “Ahli Sunnah wal-Jamaah” terdiri dari
tiga kalimah, iaitu:
Pertama: Pengertian Ahli
Kedua: Pengertian Sunnah
Ketiga: Pengertian al-Jamaah.
PENGERTIAN
AHLI
Perkataan
“Ahli” mengikut Bahasa Arab secara ringkas boleh diartikan kepada beberapa
maksud, antaranya ialah:
1. Ahli
bermakusd: “Pakar, Yang Berilmu atau Yang Pandai” sebagaimana firman Allah:
فَسْئَلُوْا
اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ.
“Maka
tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu jika kamu tidak mengetahui”.
Al-Anbiya, 21:7.
2. Ahli yang bermaksud “Pengikut atau
Anggota” satu-satu aliran (fahaman) atau kumpulan, contohnya sebagaimana yang
terdapat dalam firman Allah:
يَا
اَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُوْنَ بِاَيَاتِ اللهِ
“Hai Ahli
Kitab! Mengapa kamu mengingkari ayat-ayat Allah padahal kamu mengetahui
kebenarannya”. Ali Imran, 3:70.
وَاْمُرْ
اَهْلَكَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا
“Dan
perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan sholat dan bersabarlah kamu dalam
mengerjakannya”. Taha, 20:132.
Pada ayat
ini ahli bermaksud anggota keluarga. Antara contoh-contoh yang lain ialah: Ahli
perkumpulan, ahli parlimen, ahli mahzab, ahli sukan dan sebagainya.
PENGERTIAN
SUNNAH
1.
As-Sunnah: Sunnah menurut pengertian bahasa ialah: Thariqah ( الطريقة) “Jalan”[1] atau sirah (السيرة)
“Sirah”.[2] Sebagaimana yang dikatakan:
اَلسُّنَّةُ
هِيَ الطَّرِيْقَةُ ، مَحْمُوْدَةٌ كَانَتْ اَمْ مَذْمُوْمَةٌ.
“As-Sunnah
ialah jalan, sama ada yang terpuji (baik) atau yang keji (jahat)”.[3]
2.
As-Sunnah: Sunnah menurut syara:
“Apa yang
diambil (diterima, dinukil, dipindah dan diriwayatkan) dari Nabi Muhammad
sallallahu ‘alaihi wa-sallam dan para sahabat baginda berkenaan akidah dan
amal”. [4] Atau:
“Cara
(jalan) yang dicontohkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam yang
dibina (diambil) dari kitab Allah Ta’ala (al-Quran), sunnah RasulNya dan jalan
yang ditempuh oleh para sahabat sekalian yang telah diijmakkan oleh mereka”.[5]
PENGERTIAN
JAMA AH
Al-Jamaah
diambil dari kalimah (الجمع) yang
boleh diartikan kepada beberapa maksud:
1.
Al-Jamaah yang bermaksud:
(1).
“Mengumpulkan atau menyatu-padukan yang berpecah-belah (bercerai-berai)”.[6]
(2).
“Bersatu dan lawannya berpecah-belah.
(3).
Al-Jamaah juga (diistilahkan untuk) menunjukkan perkumpulan manusia yang
bersatu untuk tujuan yang sama”.[7]
2.
Al-Jamaah: Golongan yang terbesar atau yang paling ramai (السواد الاعظم) dari
kalangan umat Islam.[8]
3.
Al-Jamaah: Golongan (kalangan) para ulama yang mujtahid.[9]
4.
Al-Jamaah: Setiap Umat Islam yang bersatu di bawah satu amir (pemerintah
Islam).[10]
5.
Al-Jamaah: Secara khususnya ialah para sahabat Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi
wa-sallam.[11] Pengertian ini dapat difahami dari sabda Nabi Muhammad
sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
فَعَلَيْكُمْ
بِسُنَّتِيْ وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِيِّيْنَ
“Hendaklah
kamu kembali (ittiba’) kepada sunnahku dan sunnah para Khulafa ar-Rasyidin yang
mendapat petunjuk selepasku”.[12]
6. Al-Jamaah: Setiap mukmin yang
mengikuti kebenaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi
wa-sallam[13] walaupun seorang diri sebagaimana athar sahih di bawah ini:
اَلْجَمَاعَةُ
: هِيَ الَّتِيْ مَا اَنَا عَلَيْهِ وَاَصْحَابِيْ
“Al-Jamaah:
Iaitu (sesiapa yang amal dan akidahnya mengikuti aku atau persis) serupa dengan
apa yang ada pada diriku dan para sahabatku (siapa saja yang sepertiku dan para
sahabatku).”[14]
اَلْجَمَاعَةُ
مَا وَافَقَ الْحَقَّ وَاِنْ كُنْتَ وَحْدَكَ.
“Al-Jamaah
(berjamaah) atau (yang dikatakan berada dalam jamaah) ialah apabila (engkau)
mengikuti kebenaran sekalipun engkau hanya seorang diri (keseorangan).”[15]
Kebenaran
adalah setiap apa saja yang didatangkan oleh Allah dan disampaikan oleh
RasulNya yang dikenali sebagai al-Hak (al-Quran dan as-Sunnah). Maka Al-Jamaah
yang dimaksudkan oleh syarak ialah siapa saja yang berittiba’ kepada manhaj
para sahabat karena mereka senantiasa memelihara dan mengikuti (berittiba’)
kebenaran yang telah diturunkan oleh Allah kepada RasulNya. Firman Allah:
اَلْحَقُّ
مِنْ رَبِّكَ فَلاَ تَكُوْنَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِيْنَ.
“Kebenaran
itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu termasuk
orang-orang yang ragu”.
Al-Baqarah,
2:147.
Penafsiran
yang paling tepat tentang “Jamaah” ialah:
“Mereka-mereka
yang tergolong dari kalangan para sahabat karena mereka senantiasa di atas
kebenaran, ahlinya dan golongan yang teramai/terbanyak (السواد الاعظم) mengikut fahaman
(manhaj) salaf yang hak”.[16]
Dengan
demikian, siapa saja yang mengikuti (ittiba’) manhaj para sahabat dengan
baik pasti digolongkan sebagai al-Jamaah. Walaupun al-Jamaah adalah nama
sebenar bagi Ahli Sunnah wal-Jamaah, tetapi antara nama-nama lain yang
diberikan ialah:
1. Ahli
al-Hadis atau Ahli al-Athar.
Berkata
Ibn Qaiyim rahimahullah:
“Setiap
individu telah mengetahui bahwa Ahli Hadis adalah golongan yang paling benar
sebagaimana yang dikatakan oleh Ibn Mubarak: Aku dapati agama berada pada ahli
hadis percekcokkan pada golongan Muktazilah, pembohongan pada ar-Rafidah dan
banyak berhelah pada Ahli ar-Rakii”.[17]
2. Firqah
an-Najiah (Firqah al-Mansurah) atau At-Taifah an-Najiah (at-Taifah
al-Mansurah). Berkata Ibn Taimiyah rahimahullah:
“Apa yang
dikatakan Firqah an-Najiah ialah pengikut para sahabat Rasulullah sallallahu
‘alaihi wa-sallam. Ia adalah syiar Ahli sunnah. Dinamakan Firqah an-Najiah
kerana mereka itu terdiri dari Ahli Sunnah”.[18]
3. Ahli
Ittiba’. Dinamakan Ahli Ittiba’ karena senantiasa berittiba’
(mengikuti/mematuhi/mentaati) al-Quran, as-Sunnah Rasulullah sallallhu ‘alaihi
wa-sallam serta athar para sahabat radiallahu ‘anhum yang sahih.
4. Al
Guraba’ (الغرباء) bermaksud: “Golongan yang aneh, asing, luar biasa, dagang
atau sedikit” sebagaimana sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
بَدَاَ
اْلاِسْلاَمُ غَرِيْبًا سَيَعُوْدُ غَرِيْبًا كَمَا بَدَأ فَطُوْبَى للغُرِبَاءِ.
“Islam
itu bermula dengan keadaan aneh (asing/luar biasa) maka akan kembali menjadi
aneh (asing/luar biasa) maka berbahagialah orang yang asing itu”.[19]
نُقِلَ
عَنْ سُفْيَانِ الثَّوْرِيِّ اَنَّهُ قَالَ : اِسْتَوْصُوْا بِاَهْلِ السُّنَّةِ
خَيْرًا فَاِنَّهُمْ غُرَبَاءُ.
“Dinukil
dari Sufyian ath-Thauri beliau berkata: Berwasiatlah kamu kepada Ahli Sunnah
dengan kebaikan karena mereka guraba”.
Dengan
penjelasan ini, golongan yang paling tepat dinamakan al-Jamaah atau Ahli Sunnah
wal-Jamaah, Firqah an-Najiah atau nama-nama yang berkaitan dengan Jamaah
Islamiyah, maka mereka ialah para sahabat, tabiin, tabiut at-tabiin dan siapa
saja yang mengikut manhaj para sahabat dengan baik, terutama kalangan ulama mujtahid
yang berpegang kepada manhaj al-Kitab dan as-Sunnah.[20]
Gelaran
Ahli Sunnah wal-Jamaah muncul diakhir zaman sahabat, ini berdasarkan keterangan
yang diambil dari athar Ibn Abbas apabila beliau menafsirkian Firman Allah:[21]
يَوْمَ
تَبْيَضُّ وُجُوْهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوْهٌ.
“Pada
hari yang diwaktu itu ada muka yang putih berseri dan ada pula muka yang hitam
muram”. Ali Imran, 3:106.
Menurut
Ibn Abbas radiallahu ‘anhu:
“Adapun
orang yang putih berseri-seri mukanya ialah Ahli Sunnah wal-Jamaah dan Ulul
al-Ilm dan yang hitam muram mukanya ialah Ahli bid’ah atau orang yang
sesat”.[22]
Dengan
berpandukan dalil dan keterangan di atas, amat tepat pengistilahan yang
menetapkan bahwa orang yang paling berhak dan layak digelar atau dinamakan
Ahli Sunnah Wal-Jamaah ialah siapa saja yang berpegang teguh (ittiba’)
kepada manhaj para sahabat, tabiin dan tabiut at-tabiin yang diistilahkan
sebagai “Manhaj Salaf As-Soleh”. Oleh itu, siapa saja yang tidak berpegang kepada
manhaj Salaf as-Soleh adalah golongan yang berpecah (terkeluar) dari Ahli
Sunnah wal-Jamaah sebagaimana yang telah disabdakan oleh Rasulullah sallallahu
‘alaihi wa-sallam:
لَتَفْتَرِقَنَّ
اُمَّتِيْ عَلَى ثَلاَثِ وَسَبْعِيْنَ فِرْقَةً وَاحِدَة فِى الْجَنَّةِ
وَثِنْتَانِ وَسَبْعُوْنَ فِى النَّارِ . قِيْلَ : مَنْ هُمْ ؟ قَالَ :
اَلْجَمَاعَة.
“Pasti
akan berpecah-belah umatku kepada 73 firqah, hanya satu ke syurga dan 72 ke
neraka. Baginda ditanya: Siapa mereka (yang ke syurga) wahai Rasulullah?
Baginda bersabda: al-Jamaah”.[23]
Dalil
yang menjelaskan bahwa hanya siapa saja yang berpegang dan kembali kepada
al-Quran, sunnah Rasulullah dan athar sahabat berhak dinamakan Ahli Sunnah
wal-Jamaah yang bermanhaj salaf ialah berdasarkan hadis sahih:
مَا
اَنَا عَلَيْهِ الْيَوْم وَاَصْحَابِيْ.
“(Al-Jamaah)
ialah sesiapa yang seperti aku sekarang dan para sahabatku”.[24]
Adalah
wajib bagi setiap mukmin menjadikan akidah dan amalannya seperti yang diyakini
dan dicontohkan oleh para Ahli Sunnah wa-Jamaah yang bermanhaj salaf, yaitu
manhaj yang diikuti oleh para sahabat, tabiin, tabiut at-tabiin dan siapa
saja yang mengikuti mereka dengan baik. Firman Allah:
وَكُوْنُوْا
مَعَ الصَّادِقِيْنَ
“Dan
hendaklah kamu bersama orang-orang siddiqin (yang benar)”.
At-Taha,
20:119.
Orang-orang
utama yang telah mendapat gelaran dan penghormatan sebagai syuhada’, solehin
dan siddiqin ialah para sahabat, maka untuk digolongkan sebagai Ahli Sunnah
wal-Jamaah yang diterima oleh syara, sewajarnya seseorang itu memenuhi
pensyaratan yang ditetapkan oleh hujjah-hujjah di atas, yaitu kembali kepada
manhaj yang diterima oleh Rasulullah yang telah dipegang dan diamalkan oleh
para sahabat. Caranya hanya dengan mengikuti, kembali dan mentaati al-Quran,
as-sunnah atau wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi
wa-sallam.
Suruhan
atau perintah agar berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah dan athar para
sahabat sebagai manhaj yang terjamin terdapat di dalam al-Quran, hadith-hadith
dan athar yang sahih, antaranya ialah firman Allah:
وَاتَّبِعْ
سَبِيْلَ مَنْ اَنَابَ
“Dan
ikutilah jalan orang-orang yang kembali kepadaKu”.
Luqman,
31:15.
Orang-orang
yang benar-benar mengikuti dan kembali ke jalan Allah Suhanahu wa-Ta’ala
tentulah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam dan para sahabat baginda
karena mereka senantiasa mematuhi firman Allah:
اِتَّبِعُوْا
مَا اُنْزِلَ اِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُوْا مِنْ دُوْنِهِ
اَوْلِيَاءَ قَلِيْلاً مَا تَذَكَّرُوْنَ.
“Ikutlah
oleh kamu apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu
mengikuti pemimpin-pemimpin selainNya. Amat sedikit dari kamu mengambil
pelajaran (daripadanya)”. Al-’Araf, 7:3.
Pengertian
“Mengikuti apa yang telah diturunkan” sebagaimana yang dimaksudkan oleh ayat di
atas ialah mengikuti atau kembali kepada wahyu yang berupa al-Quran dan hadis
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Hadist atau kata-kata Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa-sallam dinamakan sebagai wahyu berdasarkan ayat al-Quran:
وَمَا
يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى اِنْ هُوَ اِلاَّ وَحْيٌ يُوْحَى
“Dan
tiadalah yang diucapkannya itu (Al-Quran) menurut kamauan hawa nafsunya.
Ucapannya itu tiada lain hanya wahyu yang dibawakan (kepadanya)”. An-Najm,
53:3-4.
Semasa
Rasulullah ingin menyampaikan wasiat agar umat Islam benar-benar kembali kepada
manhaj Ahli Sunnah wal-Jamaah dan meninggalkan Ahli bid’ah, tanda-tanda
kesungguhan yang tergambar di wajah Rasulullah telah merubah suasana dan
keadaan para sahabat di ketika itu, sehingga menggegerkan hati para sahabat dan
mengalirkan air-mata mereka. Kejadian tersebut telah menunjukkan betapa pentingnya
umat Islam berpegang dan kembali kepada pegangan Ahli Sunnah wal-Jamaah yang
menjadi manhaj para sahabat sekalian. Rasulullah berwasiat:
اُوْصِيْكُمْ
بِتَقْوَى اللهِ وَالسَّـمْعِ وَالطَّاعَةِ وَاِنْ وَلَّى عَلَيْكُمْ عَبْدٌ
حَبَشِيٌّ ، وَاِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ مِنْ بَعْدِيْ فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا
كَثِيْرًا ، فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِيْ وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ
الْمَهْدِيِّيْنَ مِنْ بَعْدِيْ ، تَمَسَّكُوْابِهَاوَعَضُّوْا عَلَيْهَا
بِالنَّوَاجِذِ ، وَاِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الاُمُوْرِ، فَاِنَّ كُلَّ
مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ ، وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَـلاَلَةٌ ، وَكُلَّ ضَـلاَلَةٍ فِى
النَّارِ.
“Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa-sallam telah memberi peringatan kepada kami sehingga
membuat hati kami bergetar dan air mata berlinangan. Kami berkata: Wahai
Rasulullah! Seakan-akan ini wasiat perpisahan maka berwasiatlah kepada kami.
Baginda bersabda: Aku wasiatkan kepada kamu agar tetap bertakwa kepada Allah,
senantiasa mendengar dan taat walaupun yang memimpin kamu adalah seorang hamba
Habsyi. Sesungguhnya siapa saja yang hidup antara kamu selepasku / sesudahku akan melihat
ikhtilaf yang banyak, maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa
ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk. Peganglah ia dan gigitlah dengan gigi
geraham. Aku peringatkan kamu tentang benda-benda yang baru karena setiap yang
baru itu bid’ah dan setiap yang bid’ah itu sesat”.[25]
بِسْـمِ
اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Sebahagian dari isi kandungan kertas kerja telah dikulliahkan di Pusat Islam Singapura dan di Masjid, di beberapa masjid di Negeri Perlis dan Kampung Malaysia Tambahan, Selangor Malaysia.
palembang Indonesia.
[1].
Lihat: لسان العرب – مادة (سنن)
[2].
Lihat: (1). مختار الصحاح Hlm. 133. ar-Razi. (2). Inilah takrif
yang diberikan oleh Ibn Athir dalam النهاية
فى غريب الحديث قى مادة : (سنن) Jld.
2. Hlm. 409.
[3].
Lihat: لسان العرب – مادة (سنن)
[4].
Lihat: لمعة الاعتقاد الى سبيل
الرشاد Hlm. 40. al-Uthaimin.
[5].
Lihat: اهل السنة والجماعة ومنهج
الاشاعرة فى توحيد الله تعالى Juz.
1. Hlm 21. Khalid bin Abdul Latif bin Muhammad Nor.
[6].
Lihat: (1). منهج اهل السنة
والجماعة ومنهج الاشاعرة فى توحيد الله تعالى Juz. 1. Hlm. 20. Khalid bin Abdul
Latif bin Muhammad Nor.(2). القاموس
المحيط . مادة : (حمع) Hlm. 917. Al-Fairuz Abadi.
[7].
Lihat: (1) مجموعة فتاوى Jld. 3. Hlm. 157.(2). المعجم الوسيط . مادة : (جمع) Jld. 1. Hlm. 135.
[8].
Lihat: H/R At-Tabari dalam “Al-Kabir” (1/320).
[9]. (1).
Ini adalah kata-kata ‘Amru bin Qais dalam الابانة. Jld. 2. Hlm. 492. Ibn Battah (2).
Perkataan Bukhari di dalam kitab sahihnya (13/328). (3). Turmizi dalam sunannya
(4/467).
[10].
Lihat: الاعتصام Jld. 2. Hlm. 263. As-Syatibi.
[11].
Inilah yang dijelaskan oleh al-Barbahari dalam شرح السنةHlm. 22.
[12]. H/R
Ahmad (4/162). Abu Daud (5/13). Turmizi (7/437) dan Ibn Majah (1/15).
[13].
Lihat: شرح السنة Hlm. 22. Al-Barbahari.
[14].
Lihat: تحفة الاحوذى(7/399-340).
Berkata Turmizi: Hadis ini hasan dan gharib. Lihat: سلسلة الاحاديث الصحيحة No. 203 atau 1192. Syeikh Al Albani.
[15].
Lihat: Riwayat Baihaqi. al-Madkhali. الحوادث
والبدعHlm. 22. Abu Syamah.
[16].
Lihat: اهل السنة والجماعة ومنهج
الاشاعرة فى توحيد الله تعالى Juz.
1. Hlm. 23.
[17].
Lihat: Bahaya Taqlid Buta & Ta’sub Mazhab. Hlm. 81. Rasul Dahri.
[18].
Lihat: منهاج السنة Jld. 3. Hlm. 457. Ibn Taimiyah.
[19]. H/R
Muslim.
[20].
Lihat: منهج اهل السنة والجماعة
ومنهج الاشاعرة فى توحيد الله تعالىJuz 1 Hlm 23.
[21].
Lihat: منهج اهل السنة والجماعة ومنهج الاشاعرة فى توحيد الله تعالى Juz 1 hlm 23.
[22].
Ibid.
[23]. H/R
Ibn Majah (2/1322). Hadith ini disahihkan oleh al-Haitimi dalam (الزوائد)
Disahihkan juga oleh al-Iraqi di dalam (تلخيص الاحياء.
[24].
Lihat: H/R Turmizi. (تحفة
الاحوذى) (7/399-240).
[25]. H/R
Ahmad, Abu Daud, Turmizi dan Ibn Maja